Hobbyfotografen

Bjørnar Hansen i Fishspot kan kunsten å fange både fisk og landskapsmotiver. Mens han tidligere foretrakk fluestanga, er fotoapparatet nå blitt hans fremste følgesvenn på tur.

Bjørnar Hansen bruker mye tid langs elvebredden. Her deler han sine erfaringer som hobbyfotograf.


Skrevet av Lars Reitan.


Webansvarlig Bjørnar Hansen i Fishspot kan kunsten å fange både fisk og landskapsmotiver. Mens han tidligere foretrakk fluestanga, er fotoapparatet nå blitt hans fremste følgesvenn på tur.

– I jakten på et godt bilde, har man som regel bestemt seg for en destinasjon. Man fyller sekken med det man tror man trenger, så tar man situasjonen der den dukker opp. Tilnærminga til fiske er litt lik, begynner Hansen.


Ørret fra Grimsa fluesone, hjemmeelva til Bjørnar Hansen. Fisker du alene, kan du f.eks. bruke Go-Pro Hero3-Black Edition på autoinnstillinger og burst mode.

Han beskriver seg selv som en hobbyfotograf, som tar det litt på sparket. Når man skal forberede et godt landskapsbilde, er det imidlertid viktig å finne lokalitet på forhånd.


Panorama av Rondane. Satt sammen av ti vertikale bilder og etterbehandlet i Lightroom. Canon EOS 5D Mark III med Canon 24-70 f.2,8 på Iso 250, ved 70 mm, 1/4 sek. lukkertid, f/13 blenderåpning og ND filter.

– Man må planlegge i forhold til lys, og være klar på sparket. Bilder på høylys dag gir ofte for mye kontraster, og skaper et helt annet uttrykk. Det beste fotolyset fås som regel morgen eller kveld. Jeg bruker stativ, og så lav ISO som mulig. Hvis jeg skal ha med vann, bruker jeg polariseringsfilter. Objektiv varierer, men jeg bruker vanligvis 24-70 mm eller 14 mm. Dersom jeg vil trekke inn bakgrunnen litt mer, bruker jeg 70-200 mm.


Go-Pro Hero 6. Bildet er tatt I krystallklar elv på høylys dag. Med sollyset i ryggen får man bedre belysning på både objektet også under vann og mindre kontrast. Tatt i JPEG og etterbehandlet i Lightroom for å redusere skygger.

Lyskilden er avgjørende

Hansen bruker fullformatkamera, Canon 5D Mark III, og har en 7D som backup. Selv om han trives best bak linsa, hender det han tar fiskebilder når han fisker alene.


Harrfinne i motlys. Canon EOS 7D med Sigma 150-500 mm f.5-6,3 på Iso 1250, ved 500mm, 1/8000 sek. lukkertid, f/7,1 blenderåpning. Punktmåling for lys.

– Da kan man bruke et actionkamera, som GoPro eller tilsvarende. I enkelte tilfeller fungerer også mobilen. Den har likevel sine begrensninger. Mobilbilder egner seg dårlig til å forstørres opp til veggen hjemme i stua. Jo bedre oppløsning man har, jo bedre bilde.

Hansen ønsker å skape bilder med litt dimensjon, og tenker på klassiske regler, hvor motivet skal plasseres (rule of thirds), og planlegger hvem/hva som skal være i fokus.


Kveldsstemning i Renaelva idet tåka lettet på en ellers regntung kveld. Canon EOS 7D med Canon 10-22 mm f.3,5-4,5 på Iso 1000, ved 10mm, 1/160 sek. lukkertid, f/7,1 blenderåpning.

– Bruk av lav positur, gir som regel mer dimensjon i bilde. Idet man forflytter seg, tar det tid å posisjonere objektet. I mange tilfeller bør man tenke gjennom hvor man kan ta bilde fra, og være på plass innen det skjer! Fisken som spruter vann kan f.eks. være uskarp, så lenge fiskeren er i fokus, eller motsatt.


– Hva er ditt beste tips til amatørfotografen?


– Tenk alltid på hvor du har lyskilden din. Midt på lyse dagen, bør du sørge for å ha lyset i ryggen. Unngå å få med din egen skygge. Bruk gjerne blits for å få frem objektet bedre. Prøv å skap bevegelse i bildet: Hvis du har ei elv som renner gjennom bildet, kan du senke lukketida for å få mer «fartsfølelse». Elva kan brukes som «ledelinje» inn mot objektet i et landskapsbilde.


Makro av døgnflue i motlys ved lav kveldssol i Nea i Selbu. Canon EOS 7D med Sigma 105 mm macro f.2,8 på Iso 1250, ved 105mm, 1/160 sek. lukkertid, f/8 blenderåpning.

Drømmer om vakbilde

Når han skal «reklamere» for nye fiskedestinasjoner på Fishspot, prioriteres ønsker fra rettighetshavere, som ofte trenger andre til å ta bilder for seg. Hansen mener det er viktigere å vise fram naturen og mulighetene man har rundt seg. Fiskebilder er litt «oppbrukt», og krever at man tar flere hensyn.

Når sollyset treffer riktig et lite øyeblikk i Engerdal. Canon EOS 7D med Canon 24-70 mm f.2,8 på Iso 250, ved 41 mm, 1/500 sek. lukkertid, f/2,8 blenderåpning.

– Ved fang og slipp, bør ikke fisken løftes unødig ut av vannet. Til markedsføring på Fishspot prøver vi å unngå bilder av død fisk, da blodig fisk er dårlig reklame, særlig mot det utenlandske markedet.

Man skal likevel vise fram realiteten. Bilder som er redigert for å unngå å «røpe» fiskeplassen, brukes ikke på våre nettsider.


Galtstrømmen i Engerdal midt på natta. Lang lukkertid skaper bevegelse i vannet. Canon EOS 7D med Canon 10-22 mm f.3,5-4,5 på Iso 1600, ved 22mm, 2,5 sek. lukkertid, f/6,3 blenderåpning.

– Hva er ditt drømmebilde?

– Å få en stor, hoppende fisk, krystallklar foran fiskeren! Eller å fange øyeblikket når flua går ned i kjeften på en vakende ørret. Dette krever at man bruker tid til å bli kjent med egnet tid og sted, det blir nødvendigvis ikke enkelt.


En liten ørret som gikk og beitet fjærmyggpupper i et lite skogsvann i juni. Med litt overhøyde og lysinnstråling i noenlunde god vinkel, ga et OK resultat. Bildet er beskåret kraftig, slik at ISO-støy er markant synlig. Canon EOS 5D Mark III med Canon 500 mm f.4 på Iso 4000, ved 500mm, 1/1600 sek. lukkertid, f/9 blenderåpning og polariseringsfilter.

Motlys når insekter svermer omkring fiskeren. Canon EOS 5D Mark III med Canon 400 mm f.4 på ISO 800, ved 400mm, 1/8000 sek. lukkertid, f/7,1 blenderåpning.