Galskap ­i ­Fishspot

Under den forrige turen til Renaelva, i åpningshelgen, begynte vi å planlegge vår ”Tour de Fishspot”.   Det skulle bli meg (Jake Semons), Anders Dahl Eriksen, Andreas Andersson, og venner vi ville […]

Det skulle bli meg (Jake Semons), Anders Dahl Eriksen, Andreas Andersson, og venner vi ville møte på veien. Planen var egentlig å ikke planlegge i det hele tatt – ta turen som den kom. Men vi visste at vi trengte flere biler for å kjøre «shuttle» med alt for mye fiskeutstyr, watermaster raftene, og ellers hva man mulig kunne trenge av utstyr. Vi skulle utforske fram til vi ble totalt lei av å fiske!

Den trofaste fiskebilen. Foto: Jake Semons.

Jeg kom litt tidlig for å ta et par dager med guiding i Renaelva. Det var litt sporadisk med vak, så vi fisket hovedsakelig med streamer de første dagene. Og det lønte seg stort! Elva var klar og vannstand var lav, og vi fant fort ut at ørreten likte best små streamere. Vi fant mange fine fisk, og avsluttet dagen med en skikkelig rugg akkurat i det vi skulle trekke på land etter etter en lang dag på elva.

Et beist fra Renas dype høler. Foto: Martin Holloway.

Jeg kjørte fra Deset opp til Anders sin hytte i Rendalen. Der var det meldt regn, og vi hadde håpet at vi skulle finne en flomstor Mistra proppfull med storfisk fra Storsjøen. Vi fant dessverre en veldig liten elv uten særlig med fisk denne gang. Men til gjengjeld fikk vi en skikkelig bra trening på vei inn og ut av Misterdalen, med svettebløte vadebukser, og et punktert dekk underveis.

Vi var enig om at dekket var faktisk punktert. Foto: Jake Semons.

Neste dag var vi så heldige at vi fikk sjansen å fiske med lokale helten Inge Rønning, som viste oss at du trenger faktisk ingen stor vannføring i Mistra for å få fisk der. Kanskje vi skulle burde slutte med denne fluefiske galskapen og begynne med rapala fiske…  Men det var uten tvil kult å se på noen som er lommekjent der! Det blir absolutt ikke den siste gangen vi tar turen til Mistra!

Inge Rønning med en fin Mistra ørret. Foto: Anders Dahl Eriksen.

Etter å ha fartet rundt i de nedre delene av Misterdalen et par dager ville vi prøve øvre deler av elva. Når vi kom fram til Misterdalen var det selvsagt lav vannføring, men vi så faktisk et par veldig fine vak! Uten videre suksess med tørrflue bestemte vi oss for å prøve igjen når mørket senket seg – med mus!

Stedet vi hadde sett oss ut var desverre okupert av en hel gjeng andre fiskere da vi kom frem. Men vi ga ikke opp av den grunn! Vi fant oss noen andre fine plasser og fisket med mus gjennom natta.

Anders og Andreas ble litt sliten. Foto: Jake Semons.

Fordeler med å sove på elvebredden.  Foto: Jake Semons.

Det var godt vi fikk sovet litt, fordi vi skulle møte med fiskeguiden Chris Hendriks i Trysil kl 9:00 for å filme. I det vi ankom Trysil merket vi at vi allerede var fullstendig utslitt, og at denne dagen kom til å bli veldig varm.  Og i tillegg kom jeg fort på at jeg hadde glemte fiskestangen ved parkeringsplassen på Misterdammen. Men heldigvis hadde vi mer en nok fiskeutstyr til overs…

Vi fikk massevis med harr i den stekende varmen, og vi fikk servert en ordentlig lunsj på elvebredden av Chris. Han tuller ikke med guiding, og kan sterkt anbefales hvis du er interessert i nymfetekniker og tenkarafiske!

Chris Hendriks lager et godt måltid på elvebredden. Foto: Anders Dahl Eriksen.

Før vi dro måtte vi bare ta en kjapp stopp ved deltaet rett nord for Trysil sentrum. Dette er en veldig interessant strekning, og vi så flere fisk som vaket jevnt og trutt i det vi ankom. Etter å ha fått noen fine harr, kom det plutselig et skrik fra Andreas… ”Fisk! Den er stor! Jeg tror det er ørret!

Det viser seg at den svenske streamermesteren faktisk fisker med tørrfluer når ingen ser på. Men selvfølgelig liker han tørrfluefiske også, og særlig når stor fisk tar en vårflue helt nederst på brekket på 20 cm vann! Jeg fant fram håven og løp ned til han, og etter flere minutter så var fisken i håvmaskene.

Tatt på en størrelse 14 micro sid fisket tørt (den så ut som en caddis).  Foto: Anders Dahl Eriksen.

Etter en lang dag i solsteiken på Trysilelva hadde vi kun en natt igjen av fisketuren, og vi skulle absolutt ikke kaste den bort med sove! Vi pakket bilene og kjørte tilbake mot Renaelva. Og underveis fant jeg til og med fluestangen min – akkurat hvor jeg hadde glemt den! Vi ankom Deset rett før mørket satte inn, rigget opp båtene våre, og sjøsatte oss en siste gang.

Det er viktig å ha tro på musa. Foto: Jake Semons.

Noen ørreter lot seg lure på mus den kvelden, og mange flere angrep med enorm kraft på den. Når du fisker med mus er det viktig å ikke løfte stanga for å sette kroken, men heller bare trekke inn helt til du føler at fisken er på. Det er så alt for lett å la instinktene ta over og dra flua vekk før du kroker fisken. Men bommer den vil fisken ofte komme opp flere ganger for å slå på museimitasjonen din.

Elva hadde sunket ytterligere og forandret seg veldig i løpet av de siste dagene, og det var utfordrende å lese den. Denne gangen fant vi fiskene på dypere vann ved fruk av med raske synkeliner. Og Anders, som fisket med en stor «Ragdolly», fikk sin belønning i det han fisket over en steinstruktur midt i elva.

En veldig trøtt men glad Anders. Foto: Jake Semons.

Kort oppsummert ga fisketuren oss lav vannføring, bakende sol, varmt øl, betydelig søvnmangel, og stor fisk. Takk for denne gangen Fishspot! Vi ses neste gang!